Indignoscârbă

E un sentiment pe care l-am experimentat rar și pe care îl pusesem la păstrare alături de Râsuplans si Injuraturocompliment.
Apare rar si e provocat de obicei de oameni care zambesc. In 2007, pe peron la Unirii un pusti de 5 ani a venit langa mine, a incercat sa se maimutareasca si sa ma buzunareasca in timp ce parintii burtosi il priveau mandri la doi metri mai incolo, apoi cand a vazut ca n-am nimic pentru el prin buzunare m-a scuipat. Cu cea mai mare seninatate, ai fi zis ca e Mister Bean in secventa in care le arata degetul mijlociu tuturor crezând ca asa se saluta.
Indignoscârba e atunci cand ti-e atat de scarba de un fapt real, palpabil, încât indignarea la nivel intelectual tinde sa fie anulata. Te revolti, dar ti-e o scarba de nu faci nimic.
Stiam ca daca pustiul scuipa asa relaxat, cel mai probabil a învățat de la Tata Sef de Trib Ceafagroasa. Si cum nu vroiam sa am pe mine un arbore genealogic de scuipati am tacut si am plecat.

Din cand in cand, sentimentul asta mai revine. L-am simtit in septembrie cand am revenit in Franta si un coleg, cu ceva mai multe primaveri la bord, masterand m-a intrebat daca limba oficiala in RO e rusa. Indignoscârba e atunci cand ti-e ciuda. E atunci cand il vezi cum sta toata ziua agatat de laptop pe net dar nu e in stare sa faca o cautare care dureaza trei secunde ca sa se informeze si sa nu se facă de ras. E atunci cand stii ca nici data viitoare n-o sa caute, pentru ca e mai usor sa presupuna.

Iar azi, in metrou, am vazut doi romani (sau daca nu va place, cetateni posibil straini care vorbeau excelent limba romana si erau imbracati in port traditional din zona Cocaluresh: trening lant, adidasi, privire agera si jeg sub unghii). Au sărit peste usile-bariera, unul a tinut usa automata de la metrou pentru celalat apoi i-am vazut cum se uitau dupa prada. Am coborât la urmatoarea statie. Ei au coborat doar ca sa se mute in compartimentul de alaturi mult mai aglomerat.
Indignoscârba e atunci când ți-e ciuda ca pana acum Politia Romana n-a prins nici un francez la furat de portofele in Ferentari.

Nu-s de mine tristeturile astea de demoazela pseudo-revoltata, dar uneori mi-e ciuda ca nu pot sa spun ca un popor e rasist sau xenofob. Pentru ca imi vad bine „bârna din ochiul de acasa”. Pentru ca vin din tara in care Vadim Tudor a ajuns in turul doi. In care orice clip de promovare al Romaniei are comentarii care ma fac sa cred ca teoriile conspiratiei sunt adevarate si de fapt Hitler sta pe o insula cu Osama si Kurt Cobain, vorbeste fluent limba romana si intre doua mojito isi mai face un user de Youtube ca sa poata injura sub protectia anonimatului tot ce locuieste in Romania si nu e descendent direct din Gelu, Glad si Menumorut.

Intr-un episod 30 Rock, Tina Fey are un blind date cu un tip de culoare. La sfarsit ii spune ca nu crede ca vrea sa il mai vada a doua oara pentru ca tipul era insuportabil si nu ii trezea nici o scanteie. El se enerveaza si ii spune ca sigur nu ii place pentru ca e negru.
Oamenii urati nu vin de undeva anume si nu au semne distinctive. Se imbraca in trening sau costum, conduc un Ferrari sau o caruta cu coviltir, te scuipa direct sau doar cu un singur cuvant.

4 comentarii to “Indignoscârbă”

  1. Florin, am primit comentariul tau dar am decis sa il ignor deoarece eu fac referire in articol la o atitudine nu la o etnie. Multumesc. Te mai astept cu pareri mai putin radicale. Daca nu, sunt destule locuri on-line unde ti se va da dreptate. Calatorie placuta!

  2. Un suedez venit aici cu varii treburi de business spunea ca i-a luat aproape un an sa nu ne mai considere salbatici. Ar fi fost fain sa-i spun ca suntem alta cultura, balcanici, ca e el naiv si nu intelege…

  3. Hello magda! Sunt la servici si am niste timp liber. ..prin urmare am decis sa.ti citesc toate postarile pt ca ramasesem in urma. Nu ma voi satura sa.ti zic ca mereu ma faci sa zambesc…uneori sa rad. Exemplul d p peron e unul de oameni urati…doar ca nu ai putut zambi. Mi.e dor de.o gara…de oameni si povesti de la Timisoara la Iasi. Te imbratisez cu drag, Irina, tren.

Lasă un răspuns

