Hai la CNDB sa stam pe intuneric

Eu, fiica ploii, cand vreau sa VAD un spectacol  merg sa VAD un spectacol. In acest scop am ajuns la CNDB. Sa vad un minunat spectacol prezentat „preview – performance de si cu Manuel Pelmus”.

Poate ar fi trebuit sa ma ingrijoreze cand domnisoara de la bilete m-a intrebat daca sunt claustrofoba. Sau poate ar fi trebuit sa ma ingrijoreze dupa spectacol cand mi-am dat seama ca domnisoara habar n-avea ce inseamna claustrofob.

Te asezi pe scaun si vezi o scena cu un scaun gol. Se sting luminile. Bezna.

Apoi il auzi pe el, artistul, cum intr-o engleza cu accent de Iliescu il explica cum a pornit ideea spectacolului. Si cu ce e imbracat. Si cate dungi au adidasii lui. Si cum isi sprijina cotul pe genunchiul mainii stangi. Apoi in aceeasi bezna il auzi cum isi descrie fiecare miscare de presupus dans. Pe care ti-l poti doar imagina.

Da, am inteles extraordinara sansa pe care ma primit-o de a-mi imagina singura un spectacol pe baza unor indicii. Ba chiar, asa populara cum sunt, am inteles ca au existat trei momente: unul in care miscarile erau descrise in timp ce erau executate, unul de liniste totala in care dansatorul nu mai exista senzorial si unul in care miscarea a fost descisa in totalitate si apoi executata.

Da, am inteles ca e un twist  sa vezi scena goala la inceput si la sfarsit dar sa nu vezi dar sa nu vezi dansatorul.

Dar Manuel Pelmus, in povestea aia cu hainele noi ale imparatului eu as fi gasca de copii care urla ca esti in pielea goala.

La spectacolul tau mi-as fi dorit sa incep sa cant imnul national in bezna. Sau sa fluier. Sau sa tip. Si-ar fi dat cineva seama ca nu face parte din spectacol? Nu cred, doar e arta moderna. O afirmatie pe neintelesul prostimii.

Te rog, inchide ochii si imagineaza-ti: acum apas tastele doar cu degetele mijlocii de la ambele maini. In acest timp laptopul se sprijina pe genunchii mei. Coatele mi se sprijina pe pulpele superioare. Le ridic doar cand e nevoie sa apas tastele numerice care sunt ceva mai sus. Parul imi aluneca pe frunte. Il dau la o parte.

Aplauze.

Anunțuri

11 comentarii to “Hai la CNDB sa stam pe intuneric”

  1. Ehh, eu prin liceu am vazut o versiune moderna/teatrala de ”La Tiganci”, cu urlete, gagici si incoerenta. Evident am trantit o recenzie de tip ”This sucks” intr-un ziar local si m-am trezit sunat de nu stiu ce reprezentat al trupei de teatru (erau bucuresteni dar jucau in Valcea) ca sa-mi explice ce trebuia de fapt sa inteleg :))

  2. Mai trist e ca mi-am dat seama ce trebuia sa inteleg si mi s-a parut o prostie. e ca atunci cand asculti un banc, pricepi poanta, dar nu razi pentru ca era una extrem de proasta. Iar celalalt are frustrarea ca sigur n-ai inteles.

  3. :)) nu s a ridicat nimeni sa plece?

  4. Acum cateva luni am fost in Londra, la muzeul de arta contemporana Tate Modern si inainte de intrarea in salile de expozitie era o cutie imensa de fier. Avea o singura intrare, de aceleasi dimensiuni ca si toata cutia, adica inaltime de vreo 30 de metri si latime de vreo 20. Intrai in cutia de fier, pe jos era parchet, peretii erau din catifea si inauntru era intuneric total. Am mers in intunericul total pana m-am lovit de ultimul perete de catifea, apoi m-am intors. Experienta a fost cel putin interesanta. Si intelegi ca instalatia de arta exploreaza sentimentul specific uman al fricii de necunoscut, deci cum sa faci asta mai bine decat punand publicul sa treaca singur prin experienta. http://www.tate.org.uk/modern/eventseducation/talksdiscussions/experiencesofthedark.htm

    Artistul tau ce a vrut de fapt?

    • Artistul meu vroia sa il inteleg si sa imi dau seama ca un spectacol de dans contemporan tine de interpretarea spectatorului, ca tot ce inseamna arta moderna. Un fel de „spectacolul e in mintea ta”. El imi dadea doar indiciile, eu umpleam spatiile. Totusi, data viitoare am sa ma limitez la teatru radiofonic daca vreau sa imi construiesc singura in minte un spectacol.

      • Hey….e ok. Nu ai inteles nimic din spectacol. Se mai intimpla. Incerci altadata. Nu te incrincena si nu te indigna. Toti avem de recuperat…

      • Maria, sunt deschisa la lectii. Explica-mi ce ar fi trebuit sa inteleg din spectacol si data viitoare voi „recupera” si voi fi mai pregatita.

  5. Ai fost la un spectacol claustrofobic,erai prizoniera intunericului.Sa-ti iei o lanterna mica,de poseta,fiind f. utila mai ales acum cand tot se opreste curentul.Avangarda culturala, nu numai in dans,e o mare cloaca unde se zbat toti originalii si ciudatii cu pretentii de artisti neintelesi.Era tare faza, daca in intunericul bezna simteai o mana pe umar….in timp ce o voce tzipa :prindeti-o!Ce iesea?

  6. Draga Magda,
    Ce ai vazut tu acolo este o „tendinta” in dansul contemporan si daor atat. Asta nu inseamna ca toate spectacolele de dans contemporan sunt la fel sau ca ar trebui sa treci la teatru radiofonic. Incearca sa vezi „Depeche dance” sau ceva de Mazilu cu siguranta o sa-ti placa mai mult. Pe 12 decembrie e o premiera la opera, maine o sa vad repetitia generala deci nu pot garanta. „Promised land” la Teatrul Foarte Mic ar mai fi o varianta. Acum, este o chestiune de gust daca iti place sau nu ce intelegi, ideea este ca ar trebui sa mai vezi spectacole de dans contemporan inainte de a considera ca spectacolul vazut de tine este emblematic pentru acest gen. Sper ca te-am lamurit putin! 🙂

    • Multumesc de comentariu! Experienta nu m-a indepartat de dansul contemporan, dinpotriva, m-a facut sa caut mai multe informatii ca sa inteleg daca parerea mea este justificata sau nu.
      Acum nu sunt in Romania, deci nu voi putea da curs recomandarilor. In schimb, aici unde locuiesc acum, la Lyon, am vazut acest spectacol http://www.les-subs.com/male-identity-the-chelyabinsk-contemporary-dance-theatre.htm A fost una dintre cele mai impresionante experiente pe care le-am avut, in timp ce urmaream spectacolul imi venea sa topai de bucurie ca sunt acolo si am parte de asa ceva.
      In concluzie, nu sunt un caz pierdut, sunt doar un caz care a inceput cu o dezamagire.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: